The degree of awareness of primary school teachers in the city of Bani Walid regarding students with academic learning difficulties
Keywords:
درجة إدراك, مُعلمات المرحلة الابتدائية, للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديميةAbstract
The study aimed to determine the degree of awareness of primary school teachers in the city of Bani Walid regarding students with academic learning difficulties, and to know the significance of the differences between academic qualifications and teaching experience. The researcher relied on the descriptive and analytical approach, and on a scale of the degree of awareness of primary school teachers of academic learning difficulties, which was prepared from According to Razia Gharbi (2018), the study sample consisted of (118) female teachers. The study concluded that the degree of teachers’ awareness of students with learning difficulties is low, and that there are no statistically significant differences between the average grades of the sample members depending on the variable of teaching experience or qualification. The researcher recommended that the Ministry of Education pay attention to pre-service teacher preparation programs and encourage them, in order to raise the level of teachers’ knowledge of this problem. The researcher recommended the need for the Ministry of Education to pay attention to pre-service and in-service teacher preparation programs, in order to raise the level of teachers’ knowledge of students with learning difficulties.
References
- ابو نيان، إبراهيم سعد.(2012). صعوبات التعلم طرق التدريس واستراتيجيات المعرفة.( ط2). الناشر الدولي للنشر والتوزيع.
- الأرياني، بسام عبدالله.(2022).مستوى إدراك معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في الجمهورية اليمنية لفئة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمي. المجلة العلمية للتربية الخاصة.4،(2)، 129-159.
- إمقالين، غانية، وبلهول، حندور.(2019). مستوى إدراك معلمي المرحلة الابتدائية لصعوبات التعلم دراسة ميدانية بولاية وزو جامعة مولود معمري. كلية العلوم الانسانية والاجتماعية رسالة ماجستير "غير منشورة".
- بعزي، سمية وشادة، إيمان وغربي، راضية.(2018).مستوى إدراك أساتذة التعليم الابتدائي بفئة صعوبات التعلم "دراسة ميدانية" على عينة من الاساتذة بمدينتي عين توتة ونقاوس-باتنة. مجلة دراسات في العلوم التربوية. 1،(4) ، 88-112.
- الحجازي، عبير عبد الحليم.(2017). صعوبات التعلم والتدخل المبكر في رياض الاطفال. مكتبة المتنبي.
- هالاهان، دانيال، و كوفمان، جيمس.(2008). سيكولوجية الأطفال غير العاديين وتعليمهم- مقدمة في التربية الخاصة.(عادل عبدالله، ترجمة). دار الفكر للنشر والتوزيع.
- وودريش، دفيدل.(2005). القياس النفسي للأطفال دليل غير الأخصائي(كريمان بدير، ترجمة). عالم الكتب للطاعة والنشر.
- الربيعان، عبدالله علي.(2018). مستوى وعي المعلمين بأساليب التقويم البديل للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية. مجلة التربية الخاصة جامعة القصيم. كلية التربية. 7،(225)، 337- 365.
- الروسان، فاروق.(1999). سيكولوجية الاطفال غير العاديين مقدمة التربية الخاصة.(ط5). دار الفكر للطباعة والنشر .
- الزغلول، رافع النصير، وعبد الرحيم، عماد.(2008). علم النفس المعرفي.(ط2). دار الشروق للنشر والتوزيع.
- الزيات، فتحي مصطفى.(1998). صعوبات التعلم الأسس النظرية والتشخيصية والعلاجية. دار النشر للجامعات.
- سالم، محمود عوض الله والشحات، مجدي أحمد وعاشور، أحمد حسن.(2008). صعوبات التعلم التشخيص والعلاج.(ط3). دار الفكر للنشر والتوزيع.
- السلامين، غدير علي، وشاهين، عوي معين.(2022). مستوى معرفة معلمي ومعلمات الصفوف الاساسية بالطلبة ذوي صعوبات التعلم في لواء البتراء. مجلة علوم الإنسان والمجتمع.11،(2)، 629-661.
- صلاح الدين، شيخاوي.(2020). قدرة معلمي التعليم الابتدائي على تشخيص صعوبات التعلم الاكاديمية والنمائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية مدينة بوسعادة الجزائر. المجلة العلمية للتربية الخاصة،2، (4)، 153- 179.
- طاهر، آيات الفلكي، وعبد الرحيم، نجدة محمد.(2017). صعوبات التعلم لدى تلاميذ الحلقة الأولى الأساس من وجهة نظر المعلمين دراسة ميدانية بالمدارس الحكومية لوحدة الخرطوم شرق. مجلة العلوم التربوية،18،(1)،43-47.
- العدل، عادل محمد.(2013). صعوبات التعلم وأثر التدخل المبكر والدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاصة. دار الكتاب الحديث.
- القحطان، محمد عبدالله .(2000). دليل التربية الخاصة للمعلم ولرشد والمشرف التربوي. سلسة المعرفة من أجل الوقاية والتأهيل. أصدار الجمعية الخرية لرعاية المعوقين- العنيزة.
- كامل، صائب، وأحمد، هنادي.(2014). استراتيجيات التدخل المبكر والدمج في الطفولة المبكرة. مكتبة الرشد.
- محمد، محمد على.(2006).صعوبات التعلم الاكاديمية بين الاضطراب والتدخل السيكولوجي. (ط3). دار الطلائع.
- مصطفى، منصور، وبلقاسم، كحلول.(2016). صعوبات التعلم الأكاديمي لدى التلاميذ الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس. مجلة العلوم النفسية التربوية،3،(1) 49-70.
- النجار، عبير عبد الحليم.(2017). صعوبات التعلم والتدخل المبكر في رياض الاطفال متاح من خلال الرابط
file:///C:/Users/اح/Downloads/NoorBook.com
- النوبي، محمد، و علي، محمد.(2011). صعوبات التعلم بين المهارات والاضطرابات. دار الصفاء للنشر والتوزيع .
- الوقفي، راضي.(2009). صعوبات التعلم النظري والتطبيقي. دار المسيرة للنشر والتوزيع.
- Aswathy P. S Basim Ali C. T., Fysal N., Akhila Thasneem A. (2019). Assessment of Knowledge Level on Learning Disability Among Primary School Teachers. International Journal of Contemporary Pediatrics Ali BCT Et Al. int J Contemp Pediatr.,6(2),431-435.
- Kunwar,R.,Shrestha, B.K.,& Shama,L.(2021) Are Teachers Aware of Mathematics Learning Disabilities? Reflections From Basic Level Schoolteachers of Nepal . European Journal of Educational Research,10,(1) 367-380.
- Şahin, Resul(2019). Study of The Knowledge and Attitudes of Classroom Teachers Towards Dyslexia Tokay Gaziosmanpaşa University Institute of Education Sciences Department of Basic Education Classroom Education Master's Program.
- Gina Kemp, M.A., Melinda Smith, M.A. And Jeanne Segal .(2013). Learning Disabilities and Disorders. , Ph.D
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 د. سليمة صالح أحميد أبو خريص
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.