The availability of e-commerce components in Libyan commercial banks operating in Misrata

Authors

  • Mohamed Moftah Alfatiemy الأكاديمية الليبية مصراتة
  • خديجة عبد السلام شيشة الأكاديمية الليبية للدراسات العليا فرع مصراتة

Keywords:

التجارة الإلكترونية, المصارف التجارية الليبية

Abstract

The study aimed to examine the extent to which the prerequisites for implementing e-commerce are available in Libyan commercial banks operating in the city of Misurata. To achieve the study objectives, the researchers employed a descriptive-analytical approach and utilized a questionnaire as the primary data collection tool. A total of 60 questionnaires were distributed to the study sample, which included branch managers, their assistants, department heads, and accountants in Libyan commercial banks operating in Misurata. All questionnaires were fully retrieved, achieving a 100% response rate. The collected data were analyzed using descriptive statistical methods such as frequencies, percentages, means, and standard deviations. To test the study hypotheses, a one-sample *t*-test was applied. The findings revealed that the essential prerequisites for applying e-commerce are available in Libyan commercial banks operating in Misurata, represented by (technical capabilities, administrative and human resources, security and legal dimensions, as well as partnership and integration in banking operations). The results of this study contribute to enriching scientific research in this field.

References

أبوبكر، عبد الرحيم عبد الله (2024). أثر التجارة الإلكترونية على التنمية الاقتصادية في ليبيا: دور البنوك التجارية في تعزيز النمو الاقتصادي والتجاري. مجلة المعهد العالي للدراسات النوعية، 4(5).

الأرياني، أروى محمد (2016). مدى توفر مقومات التجارة الإلكترونية لدى الشركات المتوسطة باليمن. مجلة جامعة ناصر، العدد الثامن.

الأزرق، أحمد سالم علي وانبيص، مسعود على مسعود (2021). واقع استخدام الصيرفة الإلكترونية ومقومات نجاحها والمعوقات التي تواجهها في ظل انتشار جائحة كورونا: دراسة تطبيقية على فروع مصرف الجمهورية المرقب والميناء. المؤتمر العلمي الخامس لكلية الاقتصاد والتجارة، الخمس.

بلخضر، جميلة (2020). مقومات التجارة الالكترونية في الجزائر وسبل تطورها. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عبد الحميد بن باديس- مستغانم، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.

بن شنينة، كريمة ومطاي، عبد القادر (2019). مقومات تنشيط التجارة والصيرفة الإلكترونية بالجزائر. الريادة للاقتصاد الاعمال،5(1).

تباني، أمل ومريميد، سعدة (2020). واقع ومستقبل التجارة الالكترونية في الجزائر. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة 8 ماي 1945، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.

حسين، خالد خليفة الصابر (2019). مستقبل التجارة الالكترونية في ليبيا. مجلة دراسات الانسان والمجتمع، العدد التاسع.

شاهين، أيمن لأحمد محمد (2013). مقومات العمل المصرفي الالكتروني كأداة لتعزيز وتطوير نظم الدفع والتجارة الإلكترونية دراسة تطبيقية على المصارف المحلية في فلسطين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة غزة، كلية التجارة، قسم المحاسبة والتمويل، فلسطين.

عامر، شكري أحمد ودغيم، جهاد رشيد (2019). مدى التوافق بين نظم المعلومات المحاسبية ومتطلبات التجارة الإلكترونية- دراسة ميدانية على المصارف التجارية الليبية. مجلة الدراسات الاقتصادية، كلية الاقتصاد، جامعة سرت،2(3).

فايد، عبير السيد (2020). التجارة الإلكترونية كمدخل للتحول الاقتصاد المعرفة: دراسة ميدانية على المشاريع الصغيرة بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، 4(11). ص 1-20.

اللبيدي، هالة عبد الله محمد (2025). أثر التسوق الالكتروني على رضا العملاء: دراسة تطبيقية على مصرف التجارة والتنمية مصراتة. مجلة جامعة الزيتونة الدولية للنشر العلمي، 2(32)، 442-465.

مسودة، سناء (2011). مدى توافر مقومات العمل المصرفي الالكتروني في المصارف الأردنية لتعزيز التجارة الإلكترونية وتطويرها. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، العدد (23).

المغربي، رجعة (2020). مقومات العمل المصرفي الالكتروني كأداة لتعزيز وتطوير التجارة الإلكترونية. المؤتمر الدولي السادس، المدن الذكية، ليبيا، جامعة النجم الساطع.

نصر، أحمد جمعة وغيث، عثمان علي (2022). أثر التجارة الإلكترونية على أنظمة المعلومات المحاسبية في المصارف التجارية بمدينة طرابلس. مجلة الأستاذ، العدد22.

Shuai, Q., Huang, R., Liu, J., Zhang, L. (2025). Introduction to E-commerce and Financial Payments. In: Qin, Z., Shuai, Q. (eds) Handbook of E-commerce in China. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-96-7629-3_11

Published

2025-07-01

How to Cite

Alfatiemy, M. M., & شيشة خ. ع. ا. (2025). The availability of e-commerce components in Libyan commercial banks operating in Misrata. Journal of Academic Research, 29(2), 35–47. Retrieved from https://lam-journal.ly/index.php/jar/article/view/1268

Issue

Section

Management and Financial sciences