Investigating Factors Affecting reliance on electronic banking services from the customers’ point of view
A case study of the Libyan banking sector
Keywords:
banking services, factors affecting services, Libyan banking sectorAbstract
This study aimed to expand the scope of the literature by providing exploratory evidence on the factors influencing reliance on electronic banking services from the perspective of customers within Libyan commercial banks. The relevant hypotheses were tested by analysing the data collected from the questionnaire distributed to a random sample. A sample of clients of Libyan commercial banks. The study sample was (322) individuals, and after conducting statistical analysis, the study reached a set of results, the most important of which is customers’ lack of confidence in electronic banking services, and customers also have concerns about the presence of potential risks. . And in electronic banking services, the results showed regarding... ease of use for customers in electronic banking services. There are no clear instructions and directions on the bank’s website on how to use it correctly or explanations and illustrative examples to facilitate the process of using electronic services. On the other hand, the study showed that the possibility of risks also greatly affects the demand for banking services. Electronically - where customers are extremely concerned about the potential for loss of personal data, hacking and fraud.
References
- بشير العجارمة، (2005)، التسويق المصرفي، دار الجامعة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
- التواتي، أحمد بلقاسم وحصن، أنور مصطفى (2022). العوامل المؤثرة على قبول التجار لبطاقات الدفع بالبطاقة المصرفية، دراسة حالة المحلات التجارية بمنطقة الجبل الغربي في ليبيا. مجلة دراسات الاقتصاد والأعمال.
- ثائر طارق حامد محمد الملا حسن، (2006)، التخطيط الاستراتيجي التسويقي وأثره في جودة الخدمة المصرفية، أطروحة دكتوراة) غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.
- الدكتورة & سهى سنكري. (2023). تأثير تنوع نظم الخدمات المصرفية الإلكترونية وولاء العملاء للمصرف (دراسة حالة: المصارف الخاصة في سورية). مجلة جامعة البعث-سلسلة العلوم الاقتصادية والسياحية, 45(8).
- السيد محمد السميرات, & السيد رائد العضايلة. (2017). العوامل المؤثرة في استخدام الخدمات البنكية الإلكترونية عبر الهاتف المحمول من وجهة نظر العملاء-دراسة ميدانية إقليم الجنوب–الأردن. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية, 14(1), 191-210.
- شاكر تركي إسماعيل، (2007)، التسويق المصرفي الإلكتروني والقدرة التنافسية للمصارف الأردنية " المصارف ديناصورات تواجه الانقراض "، المؤتمر العلمي الخامس، كلية العلوم الإدارية والمالية، جامعة فيلادلفيا، الأردن.
- فلاح حسن ثويني ووحيدة جبر خلف، (2005)، الصيرفة الإلكترونية المبررات والمخاطر ومتطلبات النجاح، مجلة الاقتصاد، السنة 28، العدد 54، كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية، بغداد.
- لطيف زيود, ماهر الأمين, & منيرة المهندس. (2005). تقويم أداء المصارف باستخدام أدوات التحليل المالي دراسة ميدانية للمصرف الصناعي السوري. Tishreen University Journal-Economic and Legal Sciences Series, 27(4).
- مزعل، وفاء جثير،)2021(. المعوقات التي تواجه تطبيق الصيرفة الإلكترونية – دراسة استطلاعية لآراء عينة من موظفي المصارف العاملة في مدينة الناصرية، مجلة دراسات محاسبية ومالية، المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية، جامعة بغداد، المجلد (16) العدد (57)، ص ص 75-88.
- ممدوح مملوک غالي, ر. (2019). متطلبات تطوير التعليم الثانوي المهني في مصر في ضوء تجارب بعض الدول المتقدمة (دراسة مقارنة). المجلة التربوية لتعليم الکبار, 1(2), 119-161
- Abdullah, A. G. (2009). Investigating Factors Affecting Customers of Using Internet Banking: A Comparison study between Saudi Arabia and the UK. In Brunel Business School, Doctoral Symposium.
- Akhtar, S., Irfan, M., Sarwar, A., & Rashid, Q. U. A. (2019). Factors influencing individuals’ intention to adopt mobile banking in China and Pakistan: The moderating role of cultural values. Journal of Public Affairs, 19(1), e 1884.
- Alboqami, H. A. (2018). Investigating the factors affecting customers’ trust and acceptance of online banking: the case of Saudi Arabia (Doctoral dissertation, Brunel University London).
- Andam, Z. R. (2003). e-Commerce and e-Business. e-ASEAN Task Force.
- Baabdullah, A. M., Alalwan, A. A., Rana, N. P., Kizgin, H., & Patil, P. (2019). Consumer use of mobile banking (M-Banking) in Saudi Arabia: Towards an integrated model. International journal of information management, 44, 38-52.
- Chakiso, C. B. (2019). Factors affecting attitudes towards adoption of mobile banking: Users and non-users perspectives. EMAJ: Emerging Markets Journal, 9(1), 54-62.
- Churchill, G. A. (2002). Fundamentals of experimental design for cDNA microarrays. Nature genetics, 32(4), 490-495.
- Cox, Barbara G and Koelzer (2004) Internet Marketing Pearson PrenticeHall, Upper Saddle River, New Jersey.
- Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340.
- El-Kasheir, D., Ashour, A. S., & Yacout, O. M. (2009). Factors affecting continued usage of internet banking among Egyptian customers. Communications of the IBIMA, 9,252-263.
- Eriksson, K., Kerem, K., & Nilsson, D. (2005). Customer acceptance of internet banking in Estonia. International journal of bank marketing, 23(2), 200-216.
- Hassan, A. S., & Shirkhodaie, M. (2023). Factors Affecting the Intention to Use Electronic Banking Services Via Mobile Phone in Iraq and Solutions to Improve Them. Journal of University of Babylon for Pure and Applied Sciences, 31(2), 45-54.
- HMH, G., & ZHU, H. (2022). Factors affecting the acceptance of electronic banking services among individuals in Yemen.
- Jahanshahi, A. A., Mirzaie, A., & Asadollahi, A. (2011). Mobile commerce beyond electronic commerce: Issue and challenges. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(2), 119-129.
- Knight, G., Koed Madsen, T., & Servais, P. (2004). An inquiry into born‐global firms in Europe and the USA. International Marketing Review, 21(6), 645-665.
- Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing, 58(3), 20-38.
- Mudie, P., & Cottam, A. (2010). Management and marketing of services. Routledge.
- MUKHERJEE, A. & NATH, P. (2007) Role of electronic trust in online retailing Are examination of the commitment-trust theory. European Journal of Marketing, VOL.41, NO.9/10, 1173-1202.
- Salih, R. M., & Khan, S. A. A. (2021). Customer Affecting-Satisfaction Factors in Electronic Banking Systems: Three Significantly Selected Research Perspectives. Iraqi Journal of Science, 1, 271-275.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 محمد مفتاح الشيخ رحيل
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.