Public spending on education and its impact on human development

 in Libya Economitric study

Authors

  • كلثوم عاشور الرقيبي محاضر المعهد العالي للعلوم والتقنية الشموخ – طرابلس

Keywords:

الإنفاق على التعليم, مؤشر التنمية البشرية, نسبة الإنفاق على التعليم

Abstract

     The research aims to study and analyze spending on education and measure its impact on human development in Libya during the period 1990-2012, the research relied on the descriptive analytical method to describe the educational system in Libya, and analyze the evolution of spending on education and the development index of Libya during the period under research, and the impact of the relationship of independent variables on the dependent variable was measured Using the Autoregressive Distributed Lag model (ARDL) to estimate the impact of independent variables on the dependent variable by the Eviews 10 program, based on the research hypothesis that Increasing spending on education leads to human development, and the research reached several results, the most important of which are: Libya was often classified according to the Human Development Index from countries with medium achievement, the ratio of spending on education to public expenditure and its ratio to GDP remained weak throughout the period under research, and the results of the model's estimate showed a long-term relationship to spending on education in Libya on the Human Development Index, In addition, there is a relationship with a positive and significant impact of economic growth on the human development index and a relationship with an adverse and significant impact of unemployment on the human development index, moreover, the error correction coefficient (ECM) showed the speed of correction towards long-term equilibrium by (1.55). 

References

- سالم عبد السلام غيث، التنمية البشرية ومؤشراتها في ليبيا، مجلة تنمية الموارد البشرية للدراسات والأبحاث، العدد الحادي عشر، 2021.

- عبد الحميد على فضيل، أحمد سعد أبو فناس، قياس أثر الاستثمار البشري على النمو الاقتصادي في ليبيا خلال الفترة 1980-2010، مجلة دراسات الاقتصاد والأعمال، المجلد 5، مارس 2017.

- علي الشريف، السكان والتعليم والقوى العاملة في ليبيا، دار الفسيفساء للطباعة والنشر والتوزيع، طرابلس، 2010.

- نصر عبد الكريم، الانفاق الحكومي على التعليم العام في العالم العربي: الواقع والاصلاحات المطلوبة لتعزيز دوره في التنمية، ورقة مقدمة في المؤتمر الاقتصادي الاول: الاقتصاد الاردني في عالم متغير بتنظيم من الجمعية الاردنية للبحث العلمي، عمان/الاردن 15-16/4/2013.

- فلاح خلف علي الربيعي، دور الإنفاق على التعليم والتدريب في عملية بناء رأس المال البشري في ليبيا، متاح علىhttps://www.academia.edu/

- فلاح خلف علي الربيعي، تحليل مؤشرات التنمية البشرية في ليبيا، Online at https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/8344

MPRA Paper No. 8344, posted 20 Apr 2008 05:19 UTC

- وزارة التعليم، إعادة هيكلة الجامعات العامة في ليبيا، طرابلس، 2020. https://aju.edu.ly/www.alju.edu.ly/ministry

- برنامج الأمم المتحدة، الاسكوا، معهد اليونيسكو للإحصاء – الموجز التعليمي العالمي، 2004.

https://archive.unescwa.org/

- برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، تقرير التنمية البشرية، أعداد مختلفة، متاح على https://www.un.org/ar/esa/hdr

- برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، التقرير التنمية البشرية العربية، أعداد مختلفة، متاح على https://arab-hdr.org/report

- مصرف ليبيا المركزي، التقرير السنوي، أعداد مختلفة، متاح على https://cbl.gov.ly/

- قاعدة بيانات مركز بحوث العلوم الاقتصادية متاح على https://erc.ly/ .

- مركز المعلومات والتوثيق، إحصائيات ومؤشرات التعليم العام بوزارة التربية والتعليم للعام الدراسي 2020-2021، https://dic.edu.ly/

Published

2024-05-26

How to Cite

الرقيبي ك. ع. (2024). Public spending on education and its impact on human development:  in Libya Economitric study. Journal of Academic Research, 28, 204–190. Retrieved from https://lam-journal.ly/index.php/jar/article/view/635