الألعاب التعليمية ودورها في تنمية التفكير الابتكاري لدى تلميذ مرحلة التعليم الاساسي من وجهة نظر المعلمين

Authors

  • حميدة التهامي اندش جامعة مصراتة- كلية الآداب
  • نبيلة بلعيد شرتيل جامعة مصراتة- كلية الآداب

Abstract

Summary of the study

(Educational games and their role in the development of innovative thinking of the basic education pupil from the perspective of teachers)

This study aims to identify the extent of the contribution of educational games in the development of innovative thinking among the pupils of basic education, and identifies the problem of study in the following question:

What is the contribution of educational games to the development of innovative thinking for the first grade pupil of basic education from the point of view of teachers in Misrata?

The study also used the descriptive approach to suit the nature of the current study. The sample of the study was determined from (200) randomly selected teachers. The study also used the questionnaire as a tool. Experienced and for the competence, and calculation of the coefficient of stability using the coefficient Alvakronbach, where the coefficient of total stability of the tool (0.82%). To reach the results, the researcher used the following statistical methods: percentage weight, weighted mean and standard deviation.

The results of the study showed the following:

- Most of the paragraphs of the tool came with a high percentage as the highest paragraph obtained

(Develop students' cognitive ability) on a weighted mean (2.90) and a percentage weight(61.5), This shows that educational games play

 an important role in the development of cognitive ability of students, and

expand their cognition, and the ability to focus and attention, and create a kind of spiritual and emotional renewal, it also instills the concept of cooperation.

- The least paragraph (which develops the ability to solve problems in creative ways) obtained a weighted medium (1.33) and weight percentage (5.39). So that he can overcome various cognitive problems in a creative way.

- The study also found that despite the importance of educational games within the classroom educational environment, but they are not available in most schools and classrooms, and the lack of dependence of teachers despite their emphasis on the importance and role in the development of the educational process

References

- أحمد، رحمة محمد 2010) ) التفكير الإبداعي عند الأطفال، ط 1 ،عمان:دار البداية للنشر والتوزيع.

- الحيلة، محمد محمود( 2002 ) الألعاب التربوية استراتيجية لتنمية التفكير عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- الحيلة، محمد محمود2007))الألعاب التربوية والتقنيات انتاجها، ط 2 ،عمان: دار المسيرة للنشر.

- خضر، نجوى بدر (2011) اثر برنامج قائم على بعض الانشطة والالعاب التعليمية في تنمية مهارات التفكير الابداعي دراسة تجريبية للأطفال ، مجلة جامعة دمشق ، المجلد 27 .

- راشد، علي (2010) تنمية الابداع والخيال العلمي لدي اطفال الروضة ومرحلتي الابتدائية والاعدادية ،ط1،الاردن:دار ديبونو للنشر والتوزيع عمان.

- زحلوق، مها؛ أبو فجر، غسان ( 2010 ) الإبداع وتنمية القدرات، منشوا رت جامعة دمشق.

- زكري، نرجس؛ شهرزاد نوار (2016) نشاط اللعب وعلاقته بتنمية التفكير الابتكاري لدى الاطفال ، الجزائر: مجلة العلوم الإنسانية ، جامعة قاصدي مرباح.

- طافش ، محمود (2019 ) دور اللعب في تنمية التفكير لدى الاطفال، سحبت من http://annajah . / Arabic/show.article.thtml?id=461

- عامر، طارق عبد الزروق ( 2007 )التفوق والموهبة والإبداع والابتكار، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الطبعة العربية.

- العامري ، عامرة خليل(2008 ) اثر الالعاب على قدرات التفكير الابتكاري ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .

- عبد الفتاح، إسماعيل (2003)الابتكار وتنميته لدى الأطفال ، ط1،القاهرة : مكتبة الدار العربية للكتاب .

- عبد الحميد ، جابر (1981) علم النفس التربوي، القاهرة : دار النهضة العربية.

- عبد المجيد، جميل طارق(2005( الأنشطة الإبداعية للأطفال ،ط 1 ، عمان: دار صفاء للنشر.

- العناني ، حنان (2002) فوائد الالعاب التربوية سحبت من

https://www.buhoth.com.full-article-1. 19/9/2019

-غالب ، فؤاد عبده مقبل (2007) فعالية استخدام برنامج اللعب في تنمية التفكير الابتكاري ، رسالة ماجستير تربية ، جامعة صنعاء .

- فلاته ،رقية بنت حسن( 2001) فاعلية استخدام الألعاب التعليمية في تحصيل تلميذ الصف الرابع بالعاصمة المقدسة، ماجستير كلية التربية ، جامعة ام القري

- محمد ، حسين عبد العاطي (2009) فعالية برنامج مقترح بالألعاب لتنمية مفهوم الذات لذي الاطفال، القاهرة : المؤتمر العلمي الدولي الرابع لكلية التربية الرياضية جامعة أسيوط ، مج1.

- مرسي، محمد منير( (1993مناهج البحث التربوي، ط 1،عالم الكتب والنشر والتوزيع.

- مصطفى، فهيم محمد (2001) الطفل ومهارات التفكير في المدرسة الابتدائية رؤية مستقبلية للتعليم في الوطن العربي،القاهرة: دار الفكر العربي.

- الهويدي، زيد(2007 ) الألعاب التربوية استراتيجية لتنمية التفكير،الإما ا رت العربية المتحدة : دار الكتاب الجامعي، ط 2 ، العين.

-2019 / 10:23- www.bitstream

Published

2020-01-30

How to Cite

اندش ح. ا., & شرتيل ن. ب. (2020). الألعاب التعليمية ودورها في تنمية التفكير الابتكاري لدى تلميذ مرحلة التعليم الاساسي من وجهة نظر المعلمين. Journal of Academic Research, 15, 513–528. Retrieved from https://lam-journal.ly/index.php/jar/article/view/225

Issue

Section

العلوم الإنسانية