القيادة الخادمة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمدينة مصراتة وعلاقتها بالثقة التنظيمية

Authors

  • زهرة الشريف عبدالسلام قسم الإدارة التعليمية والتخطيط التربوي بكلية التربية جامعة مصراتة

Abstract

The goal of searching for compatibility between clients of the Directorate of Main Educational Schools in the city of Misurata and trust from their point of view, and therefore the real goals are to search for descriptive interface services, and a questionnaire was prepared consisting of (35) items distributed over the field: The first field: Helping the interface from four distances. The second area: Generalization on nine dimensions. (225) male and female teachers in basic education schools partly affiliated with educational offices were distributed to the facility. They were selected to learn about the importance of randomness. (205) questionnaire sheets were used, and central statistical processing was conducted using the statistical analysis program. (SPSS), where it was The results of the research are as follows: *The degree of basic education school principals’ practice of servant leadership was moderate. * The level of organizational trust was moderate. * There is a strong, statistically significant direct correlation between humility and the dimensions of organizational trust (trust in colleagues and trust in senior management), while the correlation between humility and trust in the manager was weak. *There is a strong, statistically significant, direct correlation between empowerment and the dimensions of organizational trust. *There is a strong, statistically significant positive correlation between caring for teachers first and the dimensions of organizational trust. There is a strong, statistically significant, positive correlation between commitment to developing society and the dimensions of organizational trust (trust in colleagues and trust in senior management), while there is no statistically significant relationship between commitment to developing society and trust in the manager.

References

- أبوشمالة، أحمد عبدالحليم (2020). أثر القيادة الخادمة لدى مديري مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظة غزة في مستوى الثقة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين، (رسالة ماجستير)، جامعة الأقصى- غزة، كلية التربية.

- إبراهيم، منى عمر (2013). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الخاصة في محافظة عمان للقيادة الخادمة وعلاقتها بمستوى الثقة التنظيمية السائدة في مدارسهم من وجهة نظر المعلمين، (رسالة ماجستير)، جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية.

- بن طالب، بدر بن عبدالله (2018). درجة مساهمة القيادة الخادمة في تحقيق الثقة التنظيمية لقادة المدارس الثانوية بمحافظتي حوطة بني تميم والحريق من وجهة نظر المعلمين، المجلة العلمية، كلية التربية- أسيوط، مج 34، ع(4)، أبريل، ص ص 505 -529.

- دهليز، خالد، غالي، محمد (2018). أثر القيادة الخادمة على الالتزام التنظيمي في المؤسسات الأكاديمية الفلسطينية، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، مج 14، ع(3)، ص ص 465- 494.

- رشيد، صالح، مطر، ليث (2016). القيادة الخادمة منظور جديد للقيادة في القرن الحادي والعشرين، العراق: دار نيبور للطباعة والنشر، المركز العربي للنشر والتوزيع.

- رضوان، عبير، الفايدي، إيمان (2021). القيادة الخادمة لدى رؤساء الأقسام العلمية بكلية الآداب جامعة بنغازي وعلاقتها بمستوى مشاركة أعضاء هيئة التدريس في اتخاذ القرار، مجلة جامعة سرت، مج 16 ع(1)، ص ص 205- 238.

- الزعتري، دنيا نور الدين (2020). القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الأساسية والحكومية في محافظة الخليل وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين من وجهة نظر المعلمين أنفسهم، (رسالة ماجستير)، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي، جامعة الخليل.

- المطيري، بدر علي (2020). أثر القيادة الخادمة في الثقة التنظيمية: الدور الوسيط للثقافة المنظمية في وزارة التعليم العالي في دولة الكويت، (أطروحة الدكتوراه)، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، كلية الدراسات العليا.

- عبدالجليل، أماني موسى (2022). العلاقة بين القيادة الخادمة والأداء الوظيفي للعاملين: دراسة تطبيقية، مجلة العلوم الإنسانية والطبيعية، مج 3، ع(2)، ص ص 94- 128.

- محمد وآخرون، سلمى (2022). أثر القيادة الخادمة على مستوى الثقة التنظيمية للعاملين بشركات السياحة المصرية، مجلة كلية السياحة والفنادق، جامعة مدينة السادات، مج 6، ع(1)، ص ص 1 – 21.

- محمد، لطرش، إبراهيم، بن يحي (2022). دور القيادة الخادمة في تعزيز الرضا الوظيفي للعاملين، مجلة الاقتصاد وإدارة الأعمال، مج 6، ع(1)، ص ص 82 – 99.

- النايف، سعود بن عيسى (2020). آليات تطبيق القيادة الخادمة في المدارس السعودية في ضوء خبرة الولايات المتحدة الأمريكية، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، ع(78)، أكتوبر، ص ص 459، 490.

Published

2024-05-26

How to Cite

عبدالسلام ز. ا. (2024). القيادة الخادمة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمدينة مصراتة وعلاقتها بالثقة التنظيمية. Journal of Academic Research, 28, 189–176. Retrieved from https://lam-journal.ly/index.php/jar/article/view/634